نماز جمعه این هفته شهرستان ماهنشان به امامت حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان اقامه شد.
خطبه اول:
خودم و شما خواهران و برادران را به تقوا دعوت میکنم و جهت برداشتن توشه برای آخرت، ان شالله این نماز جمعه که در حقیقت مظهر تقوا، نماد و پرچم دعوت به تقواست بتوانیم انشالله در جامعه تقوا را تامین کنیم و در حقیقت تقوای این جامعه در چنین مراسم و محافلی مانند نماز جمعه است، خداوند متعال را شاکر هستیم به دلیل بارش رحمت الهی که در این دوروز عنایت کرده است و شامل حالمان شده است و شاکر خداوند باشیم تا نعمتهای فراوان را با برکت نازل کن و با این رحمتها و برکتها جامعه ما بتواند روز به روزبا عزت تر شود.
در خطبه متقین که امیرمؤمنان(ع) میفرمایند: ویژگی که انسانهای مؤمن و با تقوا دارند این است (قالین لاجزاء القرآن) قرآن را تلاوت میکنند و تلاوت قرآن یکی از مشخصات آنهاست و در عین حال برای این تلاوت امیرمؤمنان(ع) یک سبک و ساقی هم مشخص میکند (یرتلون ترتیلا)که با تر تیل و شمارش خواص میخوانند، (ترتیل یعنی شمرده شمرده و با تدبر قرآن را خواندن) اگر انسان متعدد بتوانند قرآن را ختم کند خوب است ولی نوعاً در روایات میفرمایند که قرآن را با تأمل، تدَبرتلاوت کنید.
امیرمؤمنان(ع) هم برای همام تلاوت قرآن را نشانه تقوا بیان میکند و مسئله بعدی این که روش قرائت را بیان میکند که اینها قرآن را با ترتیل میخوانند و در قرآن تدبّر میکنند.
و این کتاب نازل شده است با یک معنایی، کتابی پرمغز و پر معنا و در غیر از ظاهر باطن های متعدد قرآن دارد، اگر انسان بخوهد طوطی وار قرآن را بخواند و در معنایش دقت نکند و این نشان میدهد انسان از آن قرآن درسی نمی تواند بگیرد البته به صورت ضمنی این روایت وروایات دیگر و خود قرآن که میفرماید (وَ رَتِّلِ الْقُرآنَ تَرْتیلاً (مزمّل / 4) دستور قرآن است نشان میدهد انسانی که ترجمه قرآن را متوجه نیست باید تلاش کند قرآن را متوجه شود و به دنبال یاد گرفتن و فهم معانی عمیق قرآن باشد و این طور نباشد که سرسری وار، در یک سال هم چند مرتبه قرآن را ختم کند ولی هیچگونه به معانی آن دقت نکند چون قرآن کتاب معنا و هدایت است، چه وقت کتاب هدایت است؟
آن زمانی که در انسان فهم و درک قرآن باشد و معانی قرآن انتقال پیدا کند به درون انسان و او را هدایت کند و معناست که، اگر چه بعضی موقع به آن طرف میافتند انسان اگر معنای آن را نخواند ثواب و ارزشی ندارد نه! همین که یک نفر بی سواد است و فقط روخوانی قرآن بلد است همیبن هم دارای ارزش است نه اینکه انسان ناامید شود، قرآن نورانیت می بخشد در آنجایی که انسان قرآن تلاوت کندویا دیگران بخوانند وما بشنویم و حتی اگر هم معنایش را متوجه نشویم نورانیت می بخشد به خانه، قلب، خانواده؛ منتها (همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جای رسیده اند)همت بلند چیست؟ این است که مخصوصاً جوانانی که تحصیل کرده اند حداقل ترجمه قرآن را ازرویش بخوانند .
مواظب باشیم حکم ندهیم، قرار نیست ما فتوا دهیم ، نه با قرآن میتوانیم فتوا دهیم چون متخصص دین نیستیم حتی آن کسی که تفسیر هم میخواند تفسیر قرآن غیر از فتواهای فقهی است و به این آسانی نیست ؛ بعضی مواقع مشاهده میشود و آسیبی که است این است که یک نفر قرآن و یا ترجمه آن را میخواند و فوراً احساس میکند که من هم این را می دانم و میتوانم فتوا دهم، این که در قرآن دلالت برای چیست و آیا ما میتوانیم متوجه شویم ، هرکدام از آنها دارای یک علم هستند در حدیث علم رجال، در آیه و حدیث شناسی و برای آنها تخصص لازم است .
بعضی مواقع یک عالم را میبیند و ا طعنه میگوید فلان حدیث را دیدم و جور دیگری بود نمیگوییم یک عالم هیچ موقع اشتباه نمیکند و اما باید به این توجه کنیم که آن روایتی که ما دیدهایم علما از ما بیشتر دیده اند ، منتها در حول آن روایات دیگری است و در بحث و بررسی که هست همه آن را دیده اند، لذا فتوا کار مجتهدان است نه انسانی که اجتهاد ندارد .
معانی قرآن به لحاظ اخلاقی، بیشتر تاکید ما به لحاظ اخلاقی است که قرآن نورانیت اخلاقی میبخشد، امام صادق (ع) فرمودند:( الترتیل هو تتمکث به)ترتیل این است که قرآن با را با یک مکثی بخوانی، کلمه ها را با یک مکث وآرامشی بیان کنی (تحصن بهی صوتک) و با صدای خوش قرآن را بخوانی .
این که ما فکر کنیم که فرقی ندارد که ما در قلبمان و با آرامش بخوانیم نه، تاکید این است که قرآن را با صوت زیبا خوانده شود و در مجالس ترحیم هم آنانی پیش قدم شوند که اولاً قرآن را اشتباه نخوانند متاسفانه بعضی مواقع می بینم در بعضی محافل قاریانی که قرآن را میخوانند از یک خط قرآن یک کلمه اش را درست نمی خوانند و این گناه است، یک نفر که میداند که روخوانی قرآن را بلد نیست ، اگر برای تمرین میخواند عیبی ندارد اما یک فردی که پیش قدم میشود در مجلس ترحیم قرآن بخواند و خود را قاری قرآن معرفی میکند و بعد روخوانی قرآن هشتاد درصد بلد نیست این حرام است چون عمداً قرآن را غلط خواندن است و این شرعاً حرام است لذا مواظب باشیم زمانی که روزه باشیم و کار را انجام دهد در روزه اش هم اشکال ایجاد میکند ، بعضی مواقع شیطان با این راه هم میتواند انسان را فریب دهد.
امام صادق (ع) می فرماید :( وتحسن بهی صوتک واذا معرته به آیتک بها ذکرالجنه وفسعل الله الجنه) اگر قرآن را ندبر و صوت زیبا خواندی و رسیدی به یک آیه ای که آیه بهشت است و در آن بشارت است از خداوند بهشت را بخواه و بگو خدایا به من هم بهشت را عنایت کن، نه اینکه انسان بی تفاوت بگذر مانند اینکه شعر بی معنای میخواند ( واذا مرده فی آیت نار ومتوقف الاله من النار)و رسیدی به آیه ای که در آن جهنم ذکر شده است و یادی از عذاب جهنم است در آنجا یک مقدار توقف کن و از خوف خداوند گریه کن، در حالات آیت الله بروجردی است که وقتی قار به آیهای از جهنم میرسید ایشان های های گریه میکردند و وقتی که دلیل آن را میپرسیدند میفرمودند من برای عذاب جهنم طاقت ندارم، نکند انسانی آیه از جهنم بشنود و بی تفاوت باشد گویا شامل حال او نخواهد شد انسانی که در او خوف الهی نباشد می تواند این چنین باشد .
پس سعی کنیم درخانه هایمان حداقل یک صفحه از قرآن را بخوانیم همرا ه با فرزاندانمان تا آنها هم خاطره زیبا داشته باشند البته بعضی ها هم هستند صبح زود بیدار می شوند و با صدای بلند قرآن میخوانند پیرمرد است و یا کسی که خوابش نمی آید شروع با صدای بلندخواندن قرآن میکند. نوجوانی هم هست که بعد از خواندن نماز میخواهد بخوابد و این هم برای او مزاحمت ایجاد میشود با اجبار که معنویت نمیشود، بگذارید او استراحت کند و بعد از مدتی شروع به تلاوت کنید و او هم بشنود نه اینکه مزاحم او شویم و بعد بگوید اگر خداوند و قرآن این چنین است من نمیخواهم، در خانه هایمان بد بینی ایجاد نکنیم بعضی مقدس معاب انسانی هستند که چنین می باشند .
امام راحل می فرمایند: ما در مجلسی در شاه عبدالعظیم بودیم کسی آمد وگفت فلانی نماز مغرب قضا شد چهار، پنج دقیقه از اذان گذشته بود آن هم به کسی مانند امام خمینی (ره)، آگاهی خیلی مهم است می بینی برای نماز جماعت، امام جماعت می خواهد بیاید و کسانی هستند که وقتی که نماز گفته شد بلند می شوند و نماز را فرادا میخوانند و این از جهالت نشات می گیرد( آقای قرائتی بیان کردندکه قرار بود من بروم و با امام نماز جماعت بخوانیم و من فراموش کرده بودم و بعد رفتم دیدم که امام سر سجاده نشسته اند و منتظر هستند من برم و نماز بخوانیم و نماز شان هم نخوانده اند ) نماز جماعتی که در اول وقت هم برگزار نشود ثوابش از نماز فرادای اول وقت بیشتر است سعی کنیم هم در نماز جماعت شرکت کنیم و هم منتظر بمانیم، انتظار برای نماز جماعت هم ثواب دارد.
امیرمؤمنان(ع) می فرماید: (البیت الذی یقرعو فی القرآن ویذکروالله عزوجل فیهم تکثرو برکته)خانه ای که در آن قرآن خوانده شود و خداوند یاد شود آن خانه نورانی خواهد شد خداوند یاد شود برکت اش زیاد می شود ، ملائکه در آن خانه حاضر می شوند و شیاطین را از آن خانه دور میکنند، و برای آسمان نور می دهد و نور عالم تاب میشود (کما توضیع کواکب فی اهل الارض)همچنان که ستارگان برای زمین نور می دهند آن خانه ای که در آن قرآن تلاوت شود برای آسمانها نور میدهد پس این روشی است به عنوان روش تقوا.
ما مسلمان هستیم و مسلمان کتاب وآئین نامه دارد وآن هم عبارت است از قرآن وروایات هردو با هم ، سعی کنیم از این دو دور نشویم.
خطبه دوم
خودم و شما خواهران و برادران بزرگوار به تقوا الهی دعوت میکنم ، برون رفت از مشکلات تقواعبارت است از تقوا و راه کار اساسی تحمل مشکلات هم تقوا است ان شالله رعایت کنیم.
سؤالی شده است در مورد این که وقتی نام امام زمان(ع) برده می شود چرا دست بر سرمی گذاریم، ائمه اطهار واز جمله امام صادق (ع) وقتی که نام امام زمان (ع) برده می شوداز جا بلند می شودند و به نشانه احترام دست بر سر می گذاشتند و ما هم به نشانه احترام دست بر سر میگذاریم.
مسائل و مناسبتهایی است اولاً سوم ماه صفر که مصادف است با ولادت امام باقر (ع) که امروز است البته قول قوی ماه رجب است ولی این هم یک روایت است و این روز را به خدمت آقا امام زمان(ع) عاشقان اهل بیت، جوانان ، خواهران ، برادران تبریک عرض میکنم، ان اشالله خداوند توفیق دهد در راه آنها حرکت کنیم. عزیزان امام باقر(ع) و ائمه دیگر برای ما الگو هستند و این الگو این است که ما در مسیر آنها حرکت کنیم، شاگردان بسیار زیادی، امام باقر(ع) و امام صادق (ع) خداوند یک فرصت و مأموریتی که مأوریتشان هم این بود که شاگردان مختلف در حوزه حفظ دین تربیت کردند، اما جوانان شاگردان امام صادق(ع) که در حوزه های مختلف مانند شیعی پرورش می دهد اینها هم برای خودشان فقیه هستند غیر از این که متخصص در حوزه خود هستند منتها اول فقیه وکارشناس دین هستند، متوجه و نگهبان دین هستند؛ بزرگترین درس امام باقر(ع) این است.
همچنان که امام موسی ابن جعفر(ع) در هفتم ماه صفرمیلاد با سعادتشان است همه اینها چه پرورش شاگرد امام صادق (ع) و چه تحمل کردن یازده سال زندان امام موسی ابن جعفر(ع) همه اینها برای حفظ دین است واز ما هم سؤال خواهند کرد، جوانان ، برادران ، خواهران از ما سؤال خواهند کرد که برای حفظ و ترویج دین چه مقدار زحمت کشیدی؟ وآن زمان می توانیم پاسخ گو باشیم که هدف اولمان حفظ باشند، تمام، نه فقط روحانی عمامه به سر بلکه وظیفه همه مؤمنین و مؤمنات اول این است که دین را حفظ کنند و دو در جامعه ترویج دهند و سیره امام باقر(ع) وامام موسی ابن جعفر(ع) برای ما این است.
1آذر روز دانشجو را تیریک عرض میکنم به همه دانشجویان عزیز، فقط این را عرض کنم که آن واقعه هایی که مهم هستند دشمن سعی میکند آنها را از مسیر اصلی منحرف کند، هدف اصلی قیام دانشجویی که در 16آذر اتفاق افتاد استکبار ستیزی بود منتها دانشجو چون جوان است و احساس دارد و چون شور و نشاط دارد دشمن هم میخواهد از این نقطه قوت ها استفاده کند و به اهداف شومش برسد.
لذا مواظب باشیم چنین مناسبتهای مخصوصاً روز دانشجو که آن سه دانشجو که در آن زمان با شهادتشان دشمنی با استکبار و مقاومت در برابر استکبار را برای ما نشان دادند امروز هم چنین باشد.
اصولاً مقاومت عامل پیروزی است اگر امروز توافقی اجمالی در ارتباط با مسائل هسته ای اتفاق افتاده است، ثمره مقاومت است، ایران شاید در بعضی مواقع به خاطر مصلحت از منافعش چشم پوشی کند ولی از هیچکدام از اوصول دست بر نداشته است؛
تشکر می کنم از وزیر خارجه آقای ظریف در همین روز گفتند، که شایعه شد که در دوره بعدی مذاکرات نماینده رژیم صهیونیستی هم حضور خواهد داشت که اعلام کردند ایران در مذاکرات و اتاقی که اخیراً مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان 50هزار نفری بسیج بیان کردند در آن اتاقی که نماینده نجس و پلید رژیم اشغالگر صهیونیستی باشد ایران حضور پیدا نمیکند.پس توجه داشته باشیم که مقاومت رمز پیروزی است.
18آذر معرفی رژیم بعث عراق به عنوان متجاوز در سال 1370 آنهایی که در زمان جنگ بودند و اهل تحلیل و خبر بودند کمتر کسی گمان میکردند که یک روز سازمان بین الملل که بازیچه دست آمربکا بود در این روز رژیم بعث عراق را به عنوان اشغالگر معرفی کند هیچ کس باور نمیکرد فقط به خاطر مقاومت.
انسانی که یک قدم در مقابل دشمن عقب نشینی کند قدمها شکست به دنبالش است و قدمها پیروزی دشمن تامین کرده است و الحمدالله هم قیام دانشجویی و هم روز دانشجو و هم توافق هسته ای اخیر نمادی از مقاومت بود اگر پیروزی است که هست و ایران اسلامی و رهروان ولایت همیشه پیروز هستند در پرتو ولایت ولایت پذیری و مقاومت است .
19آذر ماه رحلت آیت الله مرعش نجفی است که یاد و نام ایشان را گرامی میداریم ، همتی که داشت ، ایشان شاگرد امام باقر (ع) هستند ، روزه های مستحبی ، استیجاری می گرفت تا کتابی خریداری کند، کتابخانه ایشان در قم که هیچ دولتی کمک نکرده است ، به زندان افتاده است تا کتابی که در مورد اهل بیت بود و داشت از بین می رفت به خاطر خرید آن کتاب در عراق زندانی می شود لباسش را می فروشد کتاب بخرد برای حفظ دین، بعضی موقع ما میگوییم وقتی برای خدمت به دین نداریم ، ایشان لباسهای مندرس می پوشیدند تا این که کتابهای خطی را بخرند وکتابخانه ایشان سومین کتابخانه نفیس جهان است که به همت یک نفر ایجاد شده است ولی آن دو به همت دولت ایجاد شده است، کتابخانه ای نفیس داری کتابهای کم یاب ودر بعضی موارد نایاب.
تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال1363 به فرمان امام خمینی، مشخصه ویژه انقلاب اسلامی ایران عبارت هست از فرهنگی بودن، انقلاب ایران بسیاری از آرمانهای فرهنگی، فرهنگ دارای دو بعد است فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی.
فرهنگ واقعی جامعه اسلامی قبل از انقلاب، اگر چه مردم مسلمان بودند اما به راحتی فرهنگ دینی را نمی توانستند گسترش دهند انقلاب اسلامی ایران فرهنگ آرمانی شیعی و ولایی و متحول کننده اسلامی را در ایران اسلامی به رهبری امام خمینی تحقق بخشید وحفظ این انقلاب د رپرتو همین مسائل فرهنگی است، فرهنگ مقاومت ، ایثار، شهادت، عفاف، حجاب وفرهنگ نودوستی هستند.
20آذر شهادت ایت الله دستغیب سومین شهید محراب امام جمعه فقید شیراز ، بعضی مواقع لازم است اهمیت یک چیزهای را ازحرکات دشمن بدانیم اگردشمن شهید دستغیب و شهدای محراب و ائمه جمعه توسط منافقان کوردل به شهادت میرساند. پس دشمن میداند از کجا می خورد پس احساس نداشته باشیم یک موقع شبکه های ماهواره ای ما را تشویق کنند، آنقدرآنها از این ملت میترسنداین انسانهای خائن و به عنوان حقوق بشر من خودم این را شنیدم که دشمن سخنرانی امام راحل را یخش کرده بودندتکبیرهای قبل و بعد سخنرانی ایشان را حذف کرد بودند لذا فکر نکنیم دشمن به نماز جمعه های ما به به خواهد گفت، دشمن، دشمن است ودشمنی می کند.